22 listopada – bardzo ważne zmiany w umowach na czas określony

image_pdfimage_print

Ważne zmiany czekają 22 listopada pracodawców i pracowników, w tym oczywiście również tych zatrudnionych w branży TSL. Tego dnia mijają bowiem 33 miesiące od wprowadzenia w 2016 roku zmian w Kodeksie pracy, które przekształcają sposób przechodzenia od umów czasowych do tych na czas nieokreślony. Przedsiębiorcy, którzy zatrudnili pracowników przed 22 lutego 2016 r. i jeszcze nie uregulowali z nimi tej kwestii, muszą pamiętać, że teraz stanie się to automatycznie.

Co się zmieni?

Te 33 miesiące to dodatkowy element zabezpieczający zatrudnienie. Jest to nowość w  stosunku do poprzedniego brzmienia zapisu, który dotychczas za jedyne kryterium uznawał ilość podpisanych do tej pory dokumentów, czyli w tym wypadku 3. Każda kolejna umowa w tych warunkach musi już być bezterminowa. Kodeks pracy (art. 251 § 4 k.p.) przewiduje jednak pewne wyjątki dla tej reguły i dotyczą sytuacji, w których:

  • Pracownik został zaangażowany terminowo w zastępstwie.
  • Gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny.

Co się zmienia w wypowiedzeniach?

Zmiany w przepisach dotyczyły również obliczania okresu wypowiedzenia. Obecnie, wszystkie umowy, niezależnie od ich rodzaju mają zachowany jednolity okres wypowiedzenia, który obejmuje 2 tygodnie, jeśli staż pracownika wynosi mniej niż 6 miesięcy, miesiąc, jeśli staż ten jest dłuższy niż pół roku oraz 3 miesiące, jeśli ktoś przepracował w danej firmie więcej niż 3 lata.

Przedsiębiorca, którego pracownicy przeszli na zatrudnienie bezterminowe, musi też pamiętać, że gdyby z jakiegoś powodu chciał rozwiązać z nimi stosunek pracy, musi przedstawić pełne uzasadnienie tej decyzji. Jeśli w danej firmie funkcjonują dodatkowo związki zawodowe, powinny zostać w takiej sytuacji poinformowane. Istotne jest również, że gdy zmienia się tożsamość prawna pracodawcy (na przykład w ramach przejęcia firmy przez nowy podmiot) czas obowiązywania zawartych wcześniej umów nie ulega zmianie.

PODSTAWA PRAWNA:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy

Na zlecenie Lightscape sp. z o. o.

Lightscape

Lightscape

Agencja PR i marketingu specjalizująca się w realizacji zintegrowanych kampanii łączących elementy budowaniu wizerunku marki i jej relacji z otoczeniem oraz prowadzeniu efektywnych media relations, komunikacji wewnętrznej i kryzysowej.

Sprawdź również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.