Jak budować dobry wizerunek przewoźnika?

image_pdfimage_print
  • Przy budowie wizerunku firmy ważnym jest istnienie w Internecie, tak aby klienci mogli nas znaleźć;
  • Nadal wąska specjalizacja w transporcie jest w cenie;
  • Inwestowanie w odpowiednie wyposażenie, czyli ciągniki, naczepy i inne narzędzia pracy mogą przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności firmy transportowej

Co roku w branży transportowej pojawia się wiele nowych firm, konkurencja na rynku więc nieustannie rośnie. Mimo kłód rzucanych pod nogi, polscy przewoźnicy są największą siłą w transporcie międzynarodowym. Skoro na europejskich drogach jest nas tak dużo, warto się wyróżniać. Jak tego dokonać?

Informacja najważniejsza

W dzisiejszych czasach wiele osób kieruje się zasadą: czego nie ma w Google, to nie istnieje. Aby dać się znaleźć, trzeba istnieć w świecie wirtualnym i zostać znalezionym, stąd też warto zadbać, aby nasza firma transportowa istniała w Internecie. Dobrze jest również pomyśleć o ewentualnym pozycjonowaniu. Podanie szczegółowych informacji na temat posiadanych przez nas aut, rodzajów naczep, dodatkowego wyposażenia na pewno ułatwi sprawę potencjalnemu kontrahentowi.


Przykład – przeciętny producent warzyw może nie znać dokładnych wymiarów naczepy. Z kolei klient szukający przewozu dla towarów wartościowych na pewno zwróci uwagę na oferty pojazdów wyposażonych w system GPS, monitoring temperatury, itp. Dlatego zalecane jest, aby tego typu informacje znajdowały się na stronie internetowej firmy transportowej.


Giełdy transportowe

Dodatkową korzyść może przynieść korzystanie z pośrednictwa giełd transportowych, które znalazły swoje miejsce na rynku transportowym. Również tam możemy umieścić ofertę naszego ciągnika tak, aby były widoczne wszelkie jego atuty. Co ciekawe, coraz więcej firm produkcyjnych korzysta z giełd transportowych, zatem to potencjalna szansa na nawiązanie współpracy bezpośrednio z producentem, pomijając marże podwykonawców.

Sprawdź również recenzję książki: „Elektroniczne giełdy transportowe” – recenzja

Transport specjalistyczny

Kolejnym sposobem na wyróżnienie się w porównaniu do konkurencji jest z pewnością transport specjalistyczny. Nie chodzi tu nawet o bardzo wyszukane specjalizacje. Już sama możliwość przewozu towaru w dwóch temperaturach, czy też posiadanie podwójnej podłogi może stanowić atut pozwalający na zdobycie bardziej opłacalnego frachtu. Z kolei w przypadku przewozu towarów o wysokiej wartości, konieczne jest zainwestowanie w dobrą polisę ubezpieczeniową.

Inwestować w kierowców

Warto zadbać o jakość w każdym szczególe, bo na konkurencyjnym rynku wizerunek przewoźnika odgrywa określone znaczenie. Sprzęt, jaki używamy oraz zatrudniany personel to wizytówka firmy na zewnątrz. Nowoczesna naczepa z widoczną reklamą firmy na pewno zrobi dobre wrażenie oraz może przyczynić się do tego, że potencjalny klient sam wyjdzie do nas z ofertą. Idąc tym tropem warto zainwestować w odpowiednie wyposażenie, czyli ciągniki, naczepy i inne narzędzia pracy. Z jednej strony jest to większy wydatek na początku, z drugiej strony – mniej problemów czy awarii później.

Co więcej, trzeba także zadbać o szkolenie i właściwy wizerunek kierowców. W wielu firmach zagranicznych praktykowane są mini-testy z języka obcego dla prowadzących ciągniki siodłowe. Zatrudniając kierowcę, warto sprawdzić czy posiada komunikatywną znajomość języka, w którym przyjdzie mu się komunikować. Oczywiście uniwersalny jest język angielski, lecz firmy wykonujące wiele przewozów do Francji czy Niemiec również mogą zadbać o swoich pracowników w zakresie umiejętności posługiwania się tymże językiem.

Bądź elastyczny

Kolejne kraje wprowadzają zaostrzenia związane z pensją minimalną, nowe opłaty drogowe, nowe wymagania. Aby być konkurencyjnych, trzeba spełniać wszystkie warunki. Jednym z ostatnich przykładów jest rynek francuski. Przewoźnicy, którzy zawczasu przygotowali się do wymagań Francuzów, bez większego problemu mogli wykorzystać moment, kiedy wiele firm bało się wykonywać transporty do kraju nad Sekwaną.

Identyczna sytuacja miała miejsce w przypadku wprowadzenia pensji minimalnej w Niemczech czy też wprowadzenia nowej opłaty w Belgii. Nawet w mediach nie brakowało firm, których przedstawiciele mówili, że dla nich to żaden problem, bo już od dawna wypełniają standardy. Odpowiednie przygotowanie, ze znacznym wyprzedzeniem, pozwoli na uniknięcie problemów i da nam pierwszeństwo w dostępie do danego rynku.

Udział w imprezach branżowych

Coraz więcej organizowanych jest imprez branżowych. To już nie tylko targi, ale też konferencje i spotkania networkingowe. Udział w tego typu wydarzeniach biorą zarówno firmy transportowe, operatorzy logistyczni jak też producenci. To doskonała okazja do zbadania zapotrzebowania rynku, nawiązania kontaktów biznesowych. Powstaje też wiele stowarzyszeń, klastrów, które tworzą własne publikacje, rozsyłają newslettery z aktualnymi wydarzeniami z rynku. Warto jest samemu wyjść do ludzi. Czekając, najciekawsze oferty mogą nam po prostu uciec.

Podsumowanie

Zaistnienie na rynku transportowym nie jest łatwe. Dlatego też od samego początku nasz wizerunek oraz właściwa opinia są tak bardzo ważne. Co więcej, o ten wizerunek trzeba dbać nieustannie. Jedna większa wpadka może zadecydować o dalszym istnieniu firmy.

Autor: Edyta Stępniewska, Logistic Department Coordinator w firmie Agro-Skład

Truck and Business Polska

Truck and Business Polska

Truck&Business Polska to pismo branżowe skierowane do kadry zarządzającej transportem drogowym w firmach sektora TSL, które ukazuje się na rynku wydawniczym od 2006 r. za sprawą Wyd. Eurologistics.

Sprawdź również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.