Nowe drogi – nowe lokalizacje w Polsce

image_pdfimage_print

Jednym z istotnych warunków dalszego rozwoju rynku powierzchni magazynowo-logistycznych w Polsce jest dalszy rozwój infrastruktury drogowej. Wyniki w tym sektorze są imponujące – ponad 4 mln m2 wynajętej powierzchni magazynowej i 2,36 mln m2 nowych magazynów oddanych do użytku. Które z nowych dróg wpłyną na rozwój nowych lokalizacji magazynowo-produkcyjnych w Polsce?

Informacje ogólne

Po dość długim przestoju w oddawaniu dróg ekspresowych w latach 2016 i 2017, w końcu zaczynamy ruszać do przodu – kolejne dwa lata (jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem) wyglądają bardziej optymistycznie. W niedalekiej przyszłości będziemy cieszyć się z ukończonych kolejnych odcinków S3 w zachodniej części kraju, S7 na północy czy S8 w kierunku Białegostoku. Równolegle do inwestycji drogowych odnotowuje się rozwój nowych lokalizacji magazynowo-produkcyjnych. W nowych lokalizacjach powstają parki magazynowe i produkcyjne obiekty BTS.

Nowe odcinki dróg ekspresowych

W latach 2018-2019 zostaną oddane nowe odcinki na trzech kluczowych dla branży logistycznej drogach ekspresowych. Jedną z nich jest trasa S7, łącząca aglomeracje gdańską, warszawską, kielecką i krakowską. Długość całkowita tej trasy wyniesie 706 km i będzie to najdłuższa droga szybkiego ruchu w Polsce. Jeszcze w tym roku będzie można korzystać z odcinków: Gdańsk – Mława, Radom – Skarżysko Kamienna oraz z węzła Chęciny – Jędrzejów.

Na zakończeniu budowy całej trasy S7 mocno skorzysta województwo świętokrzyskie oraz Pomorze, które jest na tę chwilę średniej wielkości ośrodkiem dystrybucyjnym w Polsce z całkowitą powierzchnią magazynową na poziomie niecałych 500 tys. m2. Pomorze ma szansę w najbliższym czasie mocno się rozwinąć i stać się bardzo atrakcyjne pod kątem inwestycji magazynowych. Tym bardziej, że rozwój infrastruktury drogowej idzie w parze z rozwojem trójmiejskich portów.

Trasa S7 to też szansa dla Radomia, który zyska szybkie połączenie z Warszawą oraz usprawni samą komunikację w mieście i Kielc, gdzie powstaje pierwszy park magazynowy typu „mulitenent” firmy Panattoni Europe. Centralna lokalizacja Kielc w połączeniu z większą dostępnością pracowników i niższymi kosztami pracy to atuty, które powinny przyciągnąć do miasta kolejnych inwestorów.

Drogi, za którymi idą inwestycje – S3, S5, S8

Do 2019 roku oddane zostaną odcinki na trasach S8 oraz S3. Odcinki na trasie S3 zostaną oddane w całości już w I kwartale 2019 r, natomiast na trasie S8 docelowo w III kwartale 2018 i w 2019 roku.

Droga ekspresowa S3

S3 jest strategiczną drogą ekspresową, która docelowo połączy Szczecin i zachodnią część Polski z A2 i A4. Stanowi również fragment trasy międzynarodowej wiodącej z północy na południe Europy – E65. Nowe odcinki S3 to: Nowa Sól Południe – Legnice południe ( z węzłem) oraz Nowa Sól Południe – Lubawka (bez węzła). Przy S3 na odcinku Nowa Sól – Lubawka stanie już niebawem nowa fabryka jednego z motoryzacyjnych gigantów – Mercedes-Benz w Jaworze. Na tym zapewne się nie skończy. Dzięki dobremu połączeniu z Niemcami i Czechami kolejne duże firmy mogą rozważać inwestycję w tej lokalizacji.

Deweloperzy magazynowi już inwestują w województwach lubuskim i dolnośląskim wzdłuż S3. Swoje inwestycje uruchamia w Zielonej Górze Panattoni Europe, a Hillwod w Krośnie Odrzańskim. Region staje się ważną lokalizacją magazynową dla firm dystrybucyjnych obsługujących kraje Europy Zachodniej. Wyniki po stronie popytu mówią same za siebie. W 2017 roku w regionie wynajętych zostało ponad 150 tys. m2 nowoczesnej powierzchni magazynowej, a kolejne inwestycje w Świebodzinie, Lubinie i Nowej Soli są w trakcie realizacji lub w przygotowaniu.

Droga ekspresowa S8

Kolejnymi odcinkami, które mają wkrótce zostać ukończone są: Wyszków – Białystok: do lipca 2018 roku oraz Piotrków Trybunalski – Warszawa (Wolica): do lipca 2019 roku. Oba te odcinki stanowią część drogi ekspresowej S8 przebiegającej z Wrocławia do Białegostoku. Stanowią także część międzynarodowej drogi ekspresowej E67 łączącej Europę Środkową z Finlandią.

Trasa Wyszków – Białystok jest fragmentem polskiego odcinka Via Balitica, która jest najważniejszym połączeniem drogowym pomiędzy krajami bałtyckimi. Jest to istotny punkt dla Polski pod kątem możliwości międzynarodowego rozwoju łańcucha dostaw. Ukończenie odcinków na trasie Warszawa – Białystok przełoży się zapewne na rozwój najmłodszego rynku magazynowego na wschód od Warszawy tj. Białystoku, gdzie powstaje nowa inwestycja firmy Panattoni Europe. Atutem lokalizacji, który powinien przyciągnąć kolejnych inwestorów, jest teraz dobre połączenie z Warszawą i dalej z Wrocławiem i krajami Europy Zachodniej. Istotna jest również większa dostępność pracowników, co będzie miało szczególne znaczenie dla firmy produkcyjnych.

Droga ekspresowa S5

W 2019 roku zostaną też ukończone odcinki z trasy A1 Częstochowa – Pyrzowice: do czerwca 2019 roku oraz odcinki na trasie S5: Grudziądz – Bydgoszcz – Gniezno oraz Poznań – Rawicz, które według planów będą gotowe do sierpnia 2019 roku.

Nowe lokalizacje magazynowe i produkcyjne

Postępy w budowie sieci połączeń drogowych będą wpływać na rozwój nowych lokalizacji na mapie magazynów w Polsce. Nowe drogi ekspresowe przyczyniają się do udostępnienia nowej puli gruntów inwestycyjnych , co w przypadku dużych rynków magazynowych takich jak Warszawa, Górny Śląsk czy Wrocław staje się coraz trudniejsze.

Ponadto, lepsza dostępność komunikacyjna średnich i małych ośrodków miejskich jest szansą na ich rozwój i spadek bezrobocia na lokalnych rynkach pracy.

Autor: Anna Głowacz, dyrektor Działu Industrial Axi Immo

Źródło: https://www.log24.pl/

Log24

Log24

Log24.pl to portal dla menedżerów związanych z logistyką, transportem, zakupami, flotami, łańcuchem dostaw.

Sprawdź również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.