Premiera IVECO Stralis X-WAY 2017

image_pdfimage_print

Dnia 17 listopada odbyła się zapowiadana premiera  nowego Stralis X-WAY firmy IVECO w Expo XXI w Warszawie. Jest to najnowsza propozycja pojazdów ciężarowych przeznaczona do przewozów specjalistycznych i dedykowana przede wszystkim branży budowlanej. Łączą one w sobie wytrzymałość terenową podwozia IVECO Trakker z największą w swojej klasie ładownością, osiągami drogowymi i oszczędnością paliwa.

Czym wyróżnia się nowy Stralis X-WAY? 

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że IVECO Stralis X-WAY stanowi całkowicie nową gamę pojazdów dedykowanych dla branży budowlanej i sektora usług komunalnych.  Pojazdy z tej serii oferują odpowiednie połączenie możliwości jazdy szosowej ze zdolnością do jazdy w terenie, co jest istotne przy takiej kategorii przewozów specjalistycznych.

Jak się dowiadujemy podczas premiery Stralis X-WAY wyróżnia się także wyjątkowo niskim całkowitym kosztem posiadania. Z czego to wynika? Z technologii IVECO służących obniżeniu zużycia paliwa i jak i zastosowania opatentowanego układu oczyszczania spalin HI-SCR niewymagający regeneracji na postoju, który poprawia charakterystykę szosową pojazdu.

Stralis X-WAY w wersji Super Loader jest także ciekawym rozwiązaniem ze względu na niską masę samego pojazdu gotowego do jazdy. Wynosi ona bowiem zaledwie 8845 kg w teście przeprowadzonym przez UTAC. Przekłada się to na najwyższą ładowność w tym segmencie, ponieważ jest ona większa o 355 kg w porównaniu z innymi modelami z tej kategorii certyfikowanymi przez UTAC, co jak wskazuje producent – przekłada się na korzyści finansowe rzędu nawet do 23 500 EUR rocznie.

Sam pojazd i jego konstrukcja ze względu na modułowe podejście pozwala na zaoferowanie licznych wersji oraz dostosowywanie ich do specyficznych potrzeb klientów. Ciężarówka zatem sprawdzi się w wielu różnych zastosowaniach – od lekkiej wywrotki do betonomieszarki.

Pierre Lahutte, prezes marki IVECO następująco podsumował nowy model reprezentowany przez firmę: „Stralis X-WAY jest doskonałym samochodem ciężarowym dla klientów działających w branży logistyki budowlanej oraz w sektorze usług komunalnych. Wyróżnia się na rynku, ponieważ został zaprojektowany specjalnie dla takich użytkowników, a wyjątkowa modularność konstrukcji pozwala dostosować go do potrzeb każdej misji, bez żadnych kompromisów. Szczególnie wysoka ładowność wersji Super Loader jest potwierdzeniem możliwości tego samochodu, który sprosta wymaganiom związanym z każdym zastosowaniem. Maksymalnej elastyczności towarzyszy wyjątkowo niski całkowity koszt posiadania, który wynika z zastosowania najnowocześniejszej technologii wprowadzonej w modelu Stralis XP, znanym jako Mistrz TCO2, a także innych skutecznych rozwiązań, takich jak system HI TRACTION poprawiający możliwości terenowe pojazdu”.

Najnowocześniejsze technologie IVECO w służbie efektywności i osiągów

Jak się dowiadujemy podczas premiery Stralis X WAY jest wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania IVECO przydatne w misjach drogowych. Wykazano, że sprawdzone technologie obniżania zużycia paliwa zastosowane w modelu Stralis XP obniżają spalanie o 11,2%, co potwierdziła TÜV SÜD — jedna z czołowych światowych organizacji świadczących usługi w zakresie certyfikacji rozwiązań technicznych. Gruntownie przeprojektowany zespół napędowy oferuje lepsze parametry pod względem osiągów i zużycia paliwa. Opatentowany układ oczyszczania spalin HI-SCR pozwala ograniczyć emisję tlenków azotu o 97% — co stanowi najwyższy wskaźnik na rynku — i nie wymaga regeneracji na postoju, co zmniejsza koszty przeglądów i maksymalizuje dyspozycyjność pojazdu. Najlepsza w swojej klasie zautomatyzowana przekładnia HI-TRONIX jest dostępna w wersji 12  i 16 biegowej. Architektura elektryczna i elektroniczna HI MUX umożliwia wprowadzenie szeregu funkcji obniżających zużycie paliwo i poprawiających bezpieczeństwo. Należy do nich supernowoczesny system HI-CRUISE, w którym zintegrowano funkcje wspomagające prowadzenie pojazdu, takie jak ECO-ROLL oraz przewidujące sterowanie zmianą biegów i tempomatem. Do obniżenia zużycia paliwa w każdej sytuacji przyczynia się też inteligentny osprzęt . Inne rozwiązania, takie jak hamulce tarczowe, również zmniejszają całkowity koszt posiadania.

Liczne opcje konfiguracji i modularnej konstrukcji pojazdu

Jak wskazaliśmy wcześniej IVECO zaoferowało dość rozbudowaną opcję konfiguracji obejmującą wersje 2 i 4 osiowe, a także 8×4 tridem, podwozia oraz ciągniki, wiele wersji silnikowych, różne skrzynie biegów i przystawki odbioru mocy (w tym PTO montowaną między silnikiem a skrzynią biegów, przenoszącą do 2450 Nm momentu obrotowego). Trzy silniki (Cursor 9, Cursor 11 stanowiący nowość w wersjach 6×4 i 8×4 oraz Cursor 13) i trzy skrzynie biegów (manualna, automatyczna Allison oraz zautomatyzowana ZF HI-TRONIX z 12 lub 16 przełożeniami) oferują szerokie spektrum możliwości. Stralis X WAY jest oferowany w trzech konfiguracjach wysokości zawieszenia dopasowanych do różnych potrzeb klientów — uzależnionych od tego, czy samochód będzie eksploatowany głównie na szosie czy w terenie. Konfiguracja On, przewidziana głównie do jazdy szosowej, gdzie liczy się jak najlepsza widoczność i wygodny dostęp do kabiny, teraz występuje także w wersjach wieloosiowych. Konfiguracja Off z pełną homologacją terenową zapewnia osiągi i mobilność poza utwardzonymi drogami. On+ to konfiguracja pośrednia, przeznaczona dla klientów oczekujących najkorzystniejszego połączenia charakterystyki szosowej i terenowej.

Komfort jazdy też jest ważny

Modułowe podejście zastosowane w Stralisie X WAY dotyczy także kabin. Klienci mogą wybierać wersje najlepiej odpowiadające realizowanym przez nich misjom oraz czasowi spędzanemu na drodze: krótka kabina AD z niskim dachem, kabina sypialna AT z niskim lub średnim dachem, a dla najwyższego komfortu kabina sypialna AS HI WAY zaprojektowana specjalnie pod kątem wygody kierowcy pracującego na długich trasach i nagrodzona tytułem Samochodu Ciężarowego Roku 2013. Kierowcom zapewniono komfort i bezpieczeństwo zarówno na dłuższych odcinkach, jak i przy trwających krócej zadaniach terenowych, wiążących się z odbiorem lub dostawą ładunków na plac budowy.

Co jeszcze Stralis X-WAY ma do zaoferowania?

Nowy Stralis X WAY jest dostępny z oponami MICHELIN X® WORKS™, opracowanymi z myślą o dostawach na plac budowy. Począwszy od pierwszego kwartału 2018 roku Stralis X WAY dostępny będzie z nowymi oponami MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™, opracowanymi z myślą o firmach przewozowych obsługujących zróżnicowane misje. Nowe opony zapewniają najniższe zużycie paliwa i emisję CO2 na rynku bez uszczerbku dla takich cech ogumienia, jak trwałość, bezpieczeństwo, a także możliwość pogłębiania i wymiany bieżnika.

Materiał opracowany na podstawie materiałów prasowych Iveco.

Anna Żurawiecka

Anna Żurawiecka

Prawnik i politolog; od 2015 r. agent celny; dodatkowo absolwentka Polsko-Amerykańskiej Szkoły Przywództwa. Ekspert z kilkuletnim doświadczeniem w logistyce i Trade Compliance w polskich i międzynarodowych firmach z branży logistycznej, motoryzacyjnej, farmaceutycznej oraz FMCG. Biegle posługuje się jęz. angielskim.

Sprawdź również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.