Tabela Ocen Transportu UE 2016

image_pdfimage_print
  • Komisja Europejska opublikowała 27 paź. 2016 r. Tabelę Ocen Transportu Unii Europejskiej za rok 2016
  • Polska zajęła 22 miejsce spośród 28 państw
  • Polska poprawiła bezpieczeństwo na drogach, mimo, że nadal jest więcej ofiar śmiertlenych  w wypadkach drogowych niż średnia europejska
  • Polska poprawiła jakość infrastruktury i zbliża się do średniej europejskiej we wszystkich rodzajach transportu

Komisja Europejska opublikowała 27 października 2016 r. Tabelę Ocen Transportu Unii Europejskiej za rok 2016, gdzie porównała państwa członkowskie UE w 30 kategoriach obejmujących wszelkie aspekty transportu.

Listę otwiera Holandia, która trzeci rok z rzędu zajmuje wysokie oceny w 15-stu kategoriach, a za nią są kolejno Szwecja, Niemcy i Austria. Mimo, że państwa te mają różne mocne strony, to ich wspólne cech tu: solidne podstawy dla inwestycji, dobre wyniki w bezpieczeństwie transportu oraz skuteczne wdrażanie prawa UE.

Polska a Tabela Ocen Transportu UE

Polska zajęła 22 miejsce spośród 28 państw, mimo że konsumenci polscy są coraz bardziej zadowoleni z transportu (zwłaszcza miejskiego i lotniczego). Wbrew pozorom jest to jednak dobry wynik, biorąc pod uwagę, że w 2014 r. Polska otrzymała 6 punktów i zajmowała ostatnie miejsce w rankingu ex aequo z Bułgarią i Grecją.

Polska, w porównaniu z poprzednimi latami, zdecydowanie poprawiła bezpieczeństwo na drogach, mimo, że nadal odnotowuje w wypadkach drogowych, więcej ofiar śmiertelnych niż średnia europejska. Znacznie też wzrosła satysfakcja z transportu kolejowego, która w 2013 r. była najniższa w Europie. Z drugiej strony, Polska jest nadal wśród państw z największą liczbą toczących się spraw sądowych, które dotyczą zarzutów naruszenia europejskiego prawa (zwłaszcza w zakresie transportu drogowego, kolejowego i powietrznego).

Jeżeli chodzi o jakość infrastruktury, to w ostatnim okresie sprawozdawczym, Polska zbliża się do średniej europejskiej we wszystkich rodzajach transportu. Transeuropejska sieć transportowa (TEN-T) w przypadku sieci drogowych jest wykonana na poziomie 33%, a kolejowych 23%.

Polska ma stosunkowo małą liczbę punktów do ładowania samochodów elektrycznych, ale rośnie liczba nowych samochodów wykorzystujących paliwa alternatywne. Ponad 60% polskich kolejach są zelektryfikowane.

Jeżeli chodzi o parytety to polski sektor transportowy zatrudnia 20% kobiet, w porównaniu do średniej UE wynoszącej 22%.

Podsumowanie

Podsumowując, pozycja Polski poprawia się, jednak Tabela Ocen wskazuje nam dystans, który musi być wyrównany w ramach Unii Europejskiej. Tabela ma pomóc państwom członkowskim w określeniu obszarów wymagających inwestycji i działań, ponieważ docelowo ma powstać wysokiej jakości, bezemisyjny, w pełni zintegrowany i efektywny system transportu.  Zanim dojdzie do jego stworzenia, muszą zniknąć różnice między państwami w tym sektorze.

Marta Matuszewska

Radca prawny i dziennikarz; zawodowo pracownik w Instytucie Logistyki i Magazynowania oraz wykładowca w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu; prywatnie miłośnik podróży.

Sprawdź również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.