Dostawy do Wielkiej Brytanii po Brexit

image_pdfimage_print

Pytanie czytelnika


Jako firma transportowa będziemy kontynuować dostawy dla naszego klienta z Belgii do Wielkiej Brytanii po Brexit. Jak się okazuje, po Brexit klient chciałby jak wykorzystać możliwość niepłacenia cła na swoich towarach i poinformował nas o chęci wysyłania towarów ze składu celnego w Belgii, czyli wysyłaniu towarów o statusie w statusie celnym. Aktualnie klient wysłał instrukcje załadunkowe, według których zostaliśmy zobowiązani do przewozu właśnie takiego rodzaju towarów, tj. bloków papierowych w statusie celnym. 

Pytanie:  Czy w związku z powyższym jako firma przewozowa musimy się czegoś obawiać? Z czym wiąże się przewóz towarów celnych z Belgii do Wielkiej Brytanii po Brexit?


Odpowiedź eksperta


Nie znając szczegółów Pana sytuacji, postaram się wyjaśnić na czym polega przewóz towarów o statusie celnym od strony formalności celno-prawnych.

Przede wszystkim, zgodnie z tym co już Państwo wskazali, towar celny (tzw. nieunijny) to taki,  który nie został wprowadzony na obszar celny Unii Europejskiej, a więc taki, od którego nie zostało odprowadzone cło, ani podatek VAT w Imporcie przez Importera towaru. W punktu widzenia prawnego, towar zachowuje status nieunijny, jeśli przykładowo po dotarciu na obszar celny EU zostanie  wprowadzony do składu celnego.

Przemieszczanie towaru przy zachowaniu jego statusu celnego jest możliwe przy zastosowaniu procedury tranzytu.  

Procedura tranzytu unijnego/wspólnego (T1/T2) została uregulowana w art. 226-227, 233-236 unijnego kodeksu celnego, art. 273, 291-321 rozporządzenia wykonawczego, art. 77, 85, 184-185, 188-200 rozporządzenia delegowanego, art. 24-53, 55-56 przejściowego rozporządzenia delegowanego oraz w Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej.

Na podstawie wspólnej procedury tranzytowej towary celne są przewożone z urzędu wyjścia w jednym kraju do urzędu przeznaczenia w drugim kraju na podstawie jednego dokumentu celnego (tj. kart zgłoszenia tranzytowego) i jednego zabezpieczenia. Aktualnie formalności celne związane z procedurą tranzytu zostały ograniczone do minimum. Samo zabezpieczenie długu celnego przy tranzycie jest obowiązkiem głównego zobowiązanego w procedurze tranzytowej.

Ważnym jest, że przesyłka odebrana i przewożona w procedurze tranzytu nie może ulec żadnej modyfikacji, czy podziałowi.

Zgodnie z ostatnimi decyzjami rządu brytyjskiego, Wielka Brytania pozostaje w Konwencji o Wspólnej Procedurze Tranzytowej sporządzonej w Interlaken dnia 20 maja 1987 r. Oznacza to, ze dla towarów o statusie celnym powinien zostać wystawiony dokument T1, natomiast w sytuacji, gdy dodatkowo będzie przewożony towar niecelny – to dla takiego towaru powinien zostać wystawiony dokument T2.

Ważnym z punktu widzenia zabezpieczenia procedury tranzytu jest zamknięcie tranzytu na granicy EU – UK przez przewoźnika, a następnie oclenie tego towaru przez Importera w Wielkiej Brytanii.

Stan prawny: 18.03.2019 r.

PODSTAWA PRAWNA:

Konwencja o wspólnej procedurze tranzytowej, sporządzona w Interlaken dnia 20 maja 1987 r.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny

Źródło:

https://www.gov.uk/government/news/uk-to-remain-in-common-transit-convention-after-brexit

Chciałbyś zadać pytanie naszemu ekspertowi?

Proces uzyskania odpowiedzi jest prosty!

3 kroki - porady prawne PiL 2016
Tak, chcę zadać nowe pytanie ekspertowi >>

Anna Żurawiecka

Prawnik i politolog; od 2015 r. agent celny; dodatkowo absolwentka Polsko-Amerykańskiej Szkoły Przywództwa. Ekspert z kilkuletnim doświadczeniem w logistyce i Trade Compliance w polskich i międzynarodowych firmach z branży logistycznej, motoryzacyjnej, farmaceutycznej oraz FMCG. Biegle posługuje się jęz. angielskim.

Sprawdź również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.