Odpowiedzialność przewoźnika za uszkodzenie opakowań

image_pdfimage_print

Pytanie czytelnika

Przewoźnik wozi nam meble w transporcie międzynarodowym. Wystawiliśmy mu do kilku zleceń noty z uwagi na uszkodzenia kartonów i folii, co mamy udokumentowane na protokołach uszkodzenia towaru i w listach CMR. Jest tam wprost wskazane, iż uszkodzono opakowania. Same meble nie uległy uszkodzeniu.

Pytania:

Czy możemy domagać się zapłaty tych not?

Odpowiedź eksperta

Zgodnie z art. 17 ust. 1 konwencji CMR przewoźnik odpowiada za całkowite lub częściowe zaginięcie towaru lub za jego uszkodzenie, które nastąpi w czasie między przyjęciem towaru a jego wydaniem, jak również za opóźnienie dostawy.

Pojawiają się opinie, że pojęcie towaru (przesyłki) obejmuje rzeczy nadane do przewozu wraz z opakowaniem (K. Wesołowski, Umowa …) Wobec tego z uszkodzeniem mamy do czynienia wówczas, gdy w momencie wydania towaru istnieje brak tzw. części składowej przesyłki. Dostarczenie przez przewoźnika jakiegokolwiek elementu uszkodzonego z nadanego do przewozu towaru powinno więc być kwalifikowane jako uszkodzenie towaru.

Z drugiej jednak strony, zgodnie z literalnym brzmieniem przewoźnik jest odpowiedzialny na zasadzie ryzyka za uszkodzenie towaru, a treść samej konwencji rozróżnia pojęcia towaru od opakowania choćby w art. 9 ust. 2 konwencji CMR. Dlatego w mojej ocenie sąd może mieć wątpliwości czy opakowanie jest tożsame z towarem.

Wobec tego, w przypadku szkody polegającej na uszkodzeniu folii i kartonów, zgodnie z art. 23 ust. 4 konwencji CMR, powinniśmy wykazać wydatki jakie wiązały się z uszkodzeniem tych opakowań, czyli powinniśmy zdobyć od nadawcy lub odbiorcy dokumenty potwierdzające koszt przepakowania towaru oraz samego opakowania (cena kartonów, folii). Chodzi o to by wykazać jak doszło do obliczenia kwot z not.

Sprawdź również nasz artykuł: Tarcze w podwójnej obsadzie

Podsumowując kwestie odpowiedzialności za uszkodzenie opakowania, za każdy razem należy analizować na ile uszkodzone opakowania były integralną częścią towaru. Jeżeli towar ma być wystawiony na półki sklepowe, samo uszkodzenie opakowania może nie być przez Sąd uznane za przesłankę odpowiedzialności. Jeżeli jednak towar podlega dalszej odsprzedaży, w razie uszkodzenia samego opakowania, przedmiotem szkody będzie np. udokumentowany przez nadawcę lub odbiorcę koszt przepakowania towaru oraz samego opakowania. Jeżeli były to opakowania fabryczne wystawiane na półki sklepowe wraz z towarem lub  opakowania, które stanowią integralną część towaru, uszkodzenie opakowania może dyskwalifikować również towar, który często nie może być ani sprzedany w uszkodzonym opakowaniu, ani też awaryjnie odsprzedany w celu innym niż handlowy. Przedmiotem szkody będzie w takim przypadku zarówno opakowanie jak i towar.

Stan prawny 16.10.2017

PODSTAWA PRAWNA:

Konwencja o Umowie Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów (CMR) i Protokół podpisania sporządzone w Genewie dnia 19 maja 1956 r.

Chciałbyś zadać pytanie naszemu ekspertowi?

Proces uzyskania odpowiedzi jest prosty!

3 kroki - porady prawne PiL 2016

Tak, chcę zadać nowe pytanie ekspertowi >>

Marta Matuszewska

Marta Matuszewska

Radca prawny i dziennikarz; zawodowo pracownik w Instytucie Logistyki i Magazynowania oraz wykładowca w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu; prywatnie miłośnik podróży.

Sprawdź również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *