Incoterms 2020 – jakich zmian możemy się spodziewać?

image_pdfimage_print

Chcąc uczestniczyć w handlu międzynarodowym niezbędna staje się znajomość tzw. Incoterms, czyli międzynarodowych warunków handlowych. Najprościej Incoterms (International Commercial Terms) można zdefiniować jako katalog reguł określających warunki, na jakich ma się odbyć sprzedaż pomiędzy kontrahentami. Incoterms zostały opublikowane w 1936 r. Po tym okresie reguły Incoterms wielokrotnie zmieniano. Obecnie przedsiębiorstwa stosują Incoterms® 2010, która zastąpiła wcześniej funkcjonujące Incoterms 2000. Niemniej jednak ta sytuacja może ulec niedługo zmianie, ponieważ Międzynarodowa Izba Handlowa w Paryżu rozpoczęła już prace nad warunkami Incoterms 2020, które mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

Warunki Incoterms, które mogą “zniknąć”

Komitet Międzynarodowej Izby Handlowej rozważa usunięcie Incoterms FAS, DDP i EXW z Incoterms 2020. Dlaczego? Podawanych jest tu kilka głównych powodów. Jednym z nich jest fakt, że Incoterms DDP oraz ExW nie pozostają w zgodzie z nowym kodeksem celnym Unii Europejskiej. Jeśli chodzi natomiast o FAS, to jak wskazują eksperci, pozostaje on zbyt podobny do Incoterms FCA, przez co marginalnie jest stosowany w handlu międzynarodowym.

Warunki Incoterms, które mogą zostać podzielone

Jak wspomniano wcześniej Incoterms DDP mogą zniknąć z reguł handlowych Incoterms 2020. Wynika to głownie z niejasności w zakresie, który podmiot ma dokonywać płatności kosztów celnych w kraju kupującego. Jest jednak opcja, że Komitet zamiast całkowitego wyeliminowania DDP, utworzy dwie nowe reguły: DTP i DPP.

Incoterms DTP (Delivered at Terminal Paid) ma polegać na tym, że sprzedawca będzie odpowiedzialny za wszystkie koszty związane z transportem włączając opłaty celne, jeżeli towar został dostarczany do terminala w miejscu przeznaczenia (może to być port, lotnisko etc.).

Natomiast Incoterms DPP (Delivered at Place Paid) ma dotyczyć sytuacji, gdzie sprzedawca będzie odpowiedzialny za wszystkie koszty związane z transportem włączając opłaty celne, jeżeli towar został dostarczany do innego miejsca poza terminalem (np. adres wskazany przez kupującego).

Nowy Incoterms CNI

W nowo opracowywanej wersji Incoterms najprawdopodobniej powitamy nowego członka rodziny Incoterms, którym będzie reguła CNI (Cost and Insurance). Incoterms CNI ma wypełnić lukę pomiędzy Incoterms FCA a Incoterms CFR i CIF.

Podobnie jak w przypadku wszystkich innych Incoterms C, CNI będzie oznaczał, że ryzyko i odpowiedzialność zostają przeniesione ze sprzedającego na kupującego przy wyjściu z portu. Jenak ten nowy Incoterms pozwoli eksporterowi ponosić odpowiedzialność za ubezpieczenie ładunku, a kupujący przejmie ryzyko nad transportem.

Podsumowanie

Przedstawienie nowych reguł Incoterms 2020 ma się odbyć pod koniec 2019 r. co zbiega się z obchodami stulecia Międzynarodowej Izby Handlowej. Jak wspomniano wyżej Incoterms 2020 mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.


PODSTAWA PRAWNA:

Konwencja Organizacji Narodów Zjednoczonych dotycząca Kontraktów dla Międzynarodowej Sprzedaży Dóbr (Reguły Incoterms® 2010)

Anna Żurawiecka

Anna Żurawiecka

Prawnik i politolog; od 2015 r. agent celny; dodatkowo absolwentka Polsko-Amerykańskiej Szkoły Przywództwa. Ekspert z kilkuletnim doświadczeniem w logistyce i Trade Compliance w polskich i międzynarodowych firmach z branży logistycznej, motoryzacyjnej, farmaceutycznej oraz FMCG. Biegle posługuje się jęz. angielskim.

Sprawdź również

Komentarze do artykułu:

  1. Dobrze by było podać źródło tych informacji.
    Trochę to dziwne nowelizacje…CNI? a czym by się to różniło od CIF? Z tego co jest w opisie w CNI ryzyko przechodzi na kupującego “przy wyjściu z portu” a teraz przy CIF ryzyko przechodzi na kupującego po umieszczeniu towaru na pokładzie statku – różnica byłaby taka, że w CIF pokład statku a w CNI wyjście z portu jest momentem przejścia ryzyka – przynajmniej tak wynika z artykułu … jak zrobią tak zrobią (o ile zrobią) ale wydaje się to bez sensu.
    Byłbym wdzięczny za źródło informacji.

    1. Podłączam się do źródła informacji Pana Andrzeja Sikorskiego. Sprawdzałam z International Chamber of Commerce a właściwie na ich stronie nie ma żadnej wzmianki na ten temat. Dodatkowo wysłałam maila do nich i nie odpowiedzieli mi w tej sprawie jak wygląda sytuacja.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.